تولید محتوای آموزشی

نحوه تولید محتوای آموزشی

تولید محتوا برای مخاطبان سایت و شبکه های اجتماعی آموزشی، می تواند بسیار چالش برانگیز و سخت باشد؛ اما در صورت داشتن اطلاعات کافی و نقشه مسیر، بعد از مدت کوتاهی این کار دشوار به یک سرگرمی و فعالیت هیجان انگیز تبدیل می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم نحوه تولید محتوای آموزشی را در شش مرحله به شما بیاموزیم که با پیروی کردن از آن ها می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین و باکیفیت ترین محتوا را داشته باشید. برای یادگیری این مراحل، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مراحل تولید محتوای آموزشی برای مخاطبان هدف

تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی جزئیات بسیاری دارد؛ اما به طور کلی می توان آن را به شش مرحله تقسیم کرد:

  • مرحله 1: شناخت مخاطبان

اولین قدم برای تولید یک محتوای باکیفیت و جذاب، شناخت مخاطبان هدف است. شما باید بدانید برای چه افرادی و در چه رده سنی محتوا تولید می کنید. علاوه بر این باید از علایق و نیاز های آن ها نیز اطلاع داشته باشید و در راستای رفع این نیاز ها، محتوا تولید کنید.

  • مرحله 2: درک صدای برند خود

هدف اصلی هر کسب و کاری از تولید محتوا، معرفی برند به همگان است. بنابراین محتوای آموزشی شما باید به گونه ای ایجاد شود که منعکس کننده ارزش ها، شخصیت و پیام کلی کسب و کار شما باشد. برای رسیدن به این هدف، نیاز به یک چهارچوب ثابت برای محتوا های خود دارید تا به محض خواندن یا شنیدن آن، مخاطب متوجه حضور شما در محتوا شود. این قانون به ویژه در تولید محتوای آموزشی  اهمیت بسیاری دارد.

  • مرحله 3: داشتن ایده های طوفان فکری

بعد از شناخت مخاطبان و مشخص کردن صدای برند خود، نوبت آن رسیده است که برای ایجاد محتوای خود ایده های طوفان فکری را شروع کنید. برای این منظور می توانید از بررسی سوالاتی که معمولا توسط مخاطبان هدف پرسیده می شود و یا موضوعات مرتبط با صنعت خود، شروع کنید.

  • مرحله 4: ترسیم کردن محتوای مورد نظر خود

در این مرحله باید به فکر سازماندهی اطلاعات به دست آمده برای تولید محتوای آموزشی باشید. برای این کار ابتدا باید برای هر محتوا موارد مختلف از جمله موضوع، هدف، لحن، جدول زمانی تولید و… را ترسیم کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که قسمت های تولید شده با هدف آموزشی اصلی شما مطابقت داشته باشد.

  • مرحله 5: ایجاد محتوای بصری

حال که همه چیز آماده است باید با استفاده از یک پلتفرم طراحی آنلاین یا آفلاین مناسب، شروع به تولید محتوای آموزشی و تصاویر مورد نیاز خود کنید. این پلتفرم ها ویژگی ها و ابزار های بسیاری را در اختیار شما قرار می دهند و می توانید به سرعت تصویر یا فیلم آموزشی خود را ایجاد و ویرایش کنید.

  • مرحله 6: انتشار و تبلیغ محتوا

مسلما بعد از ساخت محتوای آموزشی خود باید آن را در پلتفرم های مورد نظر منتشر کنید. برای اطمینان از دیده شدن بهتر محتوا، پیشنهاد می کنیم آن را در همه کانال ها و رسانه های اجتماعی منتشر کنید. علاوه بر این می توانید محتوای خود را از طریق کمپین‌ های بازاریابی ایمیلی و خبرنامه ها نیز، تبلیغ نمایید.

اشتباهات رایج در تولید محتوای آموزشی

اشتباهات رایج در تولید محتوای آموزشی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد تولید محتوای آموزشی برای یک کسب و کار می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد؛ بخصوص اگر مطمئن نباشید که قرار است چه کاری انجام دهید. مطمئنا بدون داشتن اطلاعات کافی، مرتکب اشتباهات بسیاری می شوید  که می تواند به ضرر شما تمام شود. در ادامه برخی از رایج ترین اشتباهاتی که باید از آن ها دوری کنید، آورده شده است:

  • درک نکردن مخاطب

تولید کردن یک محتوا بدون اینکه بدانید این کار را برای چه گروهی از مخاطب انجام می دهید، فقط یک تلاش بیهوده است. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی، زمان کوتاهی را به درک مخاطب هدف و نیاز های او اختصاص دهید تا بتوانید یک محتوای آموزشی عالی و باکیفیت تولید کنید.

  • توجه نکردن به سئو

امروزه بهینه سازی موتورهای جست و جو یا همان SEO برای هر کسب و کاری اهمیت بسیاری دارد. این موضوع برای کسب و کار های آموزشی که نیاز به ترافیک ارگانیک دارند، ضروری تر به نظر می رسد. بنابراین بهتر است ابتدا در مورد کلمات کلیدی آموزش های مختلف خود، تحقیق کنید و به فکر بهینه سازی عناوین، توضیحات متا و سایر عناصر موجود در صفحات سایت آموزشی خود باشید.

  • پایین بودن کیفیت محتوای تولید شده

اکثر افراد فکر می کنند تولید محتوای آموزشی ، مانند سایر صنایع رقابتی نیست و نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی ندارد. حال آنکه در دنیای امروز آموزش حرف اصلی را می زند و در حال حاضر وب سایت ها و رسانه های آموزشی رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. خاطرتان باشد اغلب مخاطبان، شرکتی را انتخاب می کنند که آموزش متفاوت و باکیفیت تری را ارائه کند.

تولید محتوای آموزشی-3
  • داشتن تفکر کوتاه مدت

اگر به جای تمرکز بر روی اهداف بلند مدت، به دنبال موفقیت های سریع و زودهنگام هستید؛ احتمال موفقیت شما بسیار کم است. به عبارت دیگر اگر نتوانید زمان و حوصله کافی برای تولید محتوای خود صرف کنید، نتیجه خوبی هم دریافت نخواهید کرد. محتوای تولید شده باید برای ماه ها و سال های متمادی جذاب باشد.

  • عدم وجود تنوع در فرمت های محتوا

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در تولید محتوای آموزشی رعایت کنید، ایجاد تنوع در قالب های آن است. ارائه محتوا در قالب های مختلف ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک‌ و… می ‌تواند به جذب مخاطب بیشتر  کمک کند.

جمع بندی

ایجاد یک محتوای باکیفیت برای کسب و کارهایی که در زمینه آموزش فعالیت می کنند، اهمیت بسیاری دارد. ولی برای تولید محتوای آموزشی باید نکات بسیاری را مدنظر قرار دهید که در طول مقاله به طور کامل در مورد آن ها صحبت کردیم. از آن جایی که رسانه ‌های اجتماعی یک ابزار فوق ‌العاده و قدرتمند برای مشاغل مختلف به ویژه کسب و کارهای آموزشی هستند؛ بنابراین از این فرصت استفاده کنید و محتوای آموزشی خود را علاوه بر وب سایت، در تمام رسانه های اجتماعی خود منتشر کنید تا بتوانید روزانه مخاطبان جدیدی جذب و مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنید.

نظرات کاربران